U bent hier:

3.000.000 kilo staal en beton wordt verplaatst.

12/01/2023

Kom kijken hoe we 3.000.000 kilo staal en beton verplaatsen

Naast de A10 Zuid ligt het vierde dakdeel voor de Brittenpassage te rusten. Op dinsdag 24 januari 2023 schuiven we dit 3.000.000 kilo wegende gevaarte richting de A10 om ruimte te maken voor de bouw van alweer het vijfde dakdeel. Komt u kijken?

De reusachtige betonnen plaat van 70 bij 14,5 meter ligt nu nog op de voorbouwtafel naast de A10. Maar die ruimte hebben we nodig voor de bouw van alweer het vijfde dakdeel, dat dit jaar onder het toekomstige, meest zuidelijke treinspoor en de A10 komt te liggen. En dus schuiven we op dinsdag 24 januari het bestaande dakdeel 21,5 meter op richting de A10, met een gemiddelde snelheid van zo’n zeven meter per uur. En u kunt daarbij zijn.

Meld u aan voor de schuifoperatie

Iedereen die zich heeft ingeschreven is op dinsdag 24 januari van harte welkom op ons werkterrein in de Arnold Schönberglaan (ingang aan het Gustav Mahlerplein). Vanaf 10.30 uur ’s ochtends geven we ieder halfuur aan een groep van maximaal dertig mensen een toelichting op het werk met een uniek uitzicht op deze logistieke operatie. Het is niet nodig om speciale, beschermende kleding te dragen. Aanmelding is vanwege de beperkte ruimte en tijd wel noodzakelijk.

  • Locatie: werkterrein in de Arnold Schönberglaan (ingang Gustav Mahlerplein)
  • Datum: dinsdag 24 januari 2023
  • Tijdstip: ieder halfuur vanaf 10.30 uur ’s ochtends, in groepen van maximaal dertig personen
  • Bijzonderheden: geen speciale kleding nodig
  • Aanmelding: verplicht via onze inschrijfpagina

U kunt de schuifoperatie ook volgen via onze live webcam.

Dak van de Brittenpassage

De Brittenpassage is de tweede reizigerstunnel voor station Amsterdam Zuid. Het dak bouwen we ter plekke, in zeven delen van verschillende grootten. Het eerste dakdeel schoven we in november 2019 op zijn plaats, onder de treinsporen 2 en 3. In augustus 2021 waren de twee dakdelen aan de beurt, een onder treinspoor 4 en een onder het eerste metrospoor. Het vierde dakdeel dat nu gereed is, komt later onder treinspoor 1 en een van de twee extra treinsporen die het station krijgt. We schuiven het op 24 januari tegen de A10 aan. Zo maken we plaats voor de bouw van het vijfde dakdeel. Dat komt onder het andere extra treinspoor en onder de A10 te liggen.